#3 Kind met beperking? Reguliere basisschool? Parels en puzzels (met Sylvia Dakkus)

Hoe hoog moet het niveau van je kind met beperking eigenlijk zijn om naar een reguliere basisschool te kunnen gaan? En wat als je kind (nog) niet echt samenspeelt? Tegen alle verwachtingen in, ging onze zoon met Williams Syndroom, naar de reguliere basisschool in de buurt. Kind met beperking? Reguliere basisschool? Parels en puzzels met begeleider Sylvia Dakkus.

Luister aflevering #3 op Spotify:

Of klik op deze link om te luisteren via de Spotify-app op je telefoon.

Luister aflevering #3 via Apple Podcast:

Via deze link beluister je aflevering #3 op Apple Podcast.

Kind met beperking? Reguliere basisschool? Parels en puzzels (met Sylvia Dakkus)

Over aflevering #3

Vanaf zijn 1e verjaardag ging Arje naar een Medisch Kinderdagverblijf, dus de overstap naar de reguliere basisschool was groot. Hij was bijvoorbeeld snel overprikkeld, niet zindelijk en kon slechts een paar woordjes zeggen. Maar hij kon óók ontzettend genieten van liedjes en haalde overal geluid uit.

Ik zag vooral ook wat er gebeurde als hij andere kinderen ontmoette. Hij probeerde dan óók te lopen, óók te praten, hij zocht contact, keek goed naar wat ze deden en maakte dan ineens een stap in zijn ontwikkeling die me verbaasde. Ik vond een reguliere basisschool in de buurt. Inmiddels heeft hij de basisschool met veel plezier doorlopen. Nu, 10 jaar later, is het nog steeds heel moeilijk voor ouders van een kind met beperking, om een reguliere basisschool te vinden. Ze zijn afhankelijk van veel regels, van good will, en van basisscholen die snappen dat ze een buurtfunctie hebben. Daarom deel ik dit verhaal. Want hoe kunnen kinderen elkaar leren kennen, vriendjes maken en met elkaar spelen... als ze elkaar nooit ontmoeten? 

 

In deze aflevering ga ik in gesprek met Sylvia Dakkus. Zij heeft hem al die jaren op de basisschool begeleid: 

  1. Hoe hebben we Sylvia gevonden?
  2. Hoe verliep het bij de kleuters? Welke uitdagingen waren er, en wat ging juist vanzelf
  3. Hoe hebben we zijn schooltijd opgebouwd?
  4. Op welke zorgmomenten was het belangrijk dat Sylvia er was?
  5. Op welke momenten ging het even minder goed met hem? En hoe gingen we daarmee om?
  6. Hoe zit het met de bekostiging van de begeleiding?
  7. Kun je als kind met een beperking wel naar de basisschool? Hoe hoog moet je niveau dan eigenlijk zijn? 
  8. Wat als je kind (nog) niet echt samen speelt? Heeft het dan wel zin om de optie voor een reguliere basisschool te onderzoeken?
  9. Wat is er volgens Sylvia belangrijk om het te laten slagen?

Leuk dat je luistert! 

 

Vond je het interessant?

Volg mijn podcast op Spotify of abonneer je op Apple Podcast. Dit helpt jou, want je ziet zo direct wanneer ik een nieuwe aflevering plaats. Het helpt mij, omdat dit voor Spotify of Apple Podcast het signaal is dat veel mensen de podcast leuk vinden, en deze hoger geplaatst wordt in de zoekresultaten.

 

Ik nodig je ook van harte uit om een podcast-aflevering die je leuk vond te delen in je instagram-story. Tag me in dat geval (@makkelijkermeedoen). Of deel de aflevering in een what's app groep met collega's of andere ouders.

Heb je een vraag voor mij n.a.v. deze aflevering? Mail me dan: info@maudwilms.nl

 

Luister nog meer afleveringen:


Lees ook deze blogs:


Of zoek op tag: